Načítám...
Hypoxický stan
  Zpět na úvod

„Spi nahoře, trénuj dole“ – metoda spánku a odpočinku ve vysokých nadmořských výškách, která umožňuje znatelný nárůst výkonnosti (o 3-8%)!

Prostřednictvím mobilního zařízení v sestavě Hypoxic Altitude Tent System může sportovec využívat metodu tréninku a spánku v rozdílných nadmořských výškách. Zatímco trénink probíhá v aktuální nadmořské výšce, odpočinek a spánek probíhá v simulované vysoké nadmořské výšce. Systém umožňuje nastavení simulované výšky až na 2750m/nm resp 3800m/nm (s adaptérem).

Poslední studie ukazují, že systém „Sleep High, Train Low“ je dokonce efektivnější, než dlouhodobý pobyt a trénink ve vysoké nadm. výšce. Při dlouhodobém pobytu v těchto výškách jsou sportovci snížením obsahu kyslíku ve vdechovaném vzduchu nuceni upravovat a omezovat tréninkové dávky a efektivita tohoto pobytu se částečně snižuje.Nyní, díky patentované technologii HYPOXICO, mohou sportovci využít výhody obou prostředí – zvyšovat úroveň EPO přirozenou cestou a při odpočinku, a zároveň trénovat bez omezení – „Sleep High, Train Low!“

Spací systémy se velmi úspěšně využívají také pro účely vysokohorské aklimatizace, případně v kombinaci s IHT (nebo i samostatně) při některých programech podpory zdraví a zdravého životního stylu.

 

Deluxe Tent - Velký stan

Tento prostorný stan, určený pro umístění na běžné poslteli, nabízí maximální komfort i při využití dvěma osobami. Jeho převážně čiré stěny minimalizují rušivé působení na vzhled ložnice a umožňují například i sledování televize. Větší prostor také snižuje nepříznivé pocity z malého prostoru a horka.

  • velmi prostorné
  • nastavitelný pro výšku až 3800m n.m.
  • kompatibilní s výškovým adaptérem pro nastavení výšky až 6400m n.m.

Systém uplatňující princip „spánek nahoře, trénink dole“.

Stan je dostatečně rozměrný ( 208 x 158 x 160 cm ), takže je možné do něj umístit běžnou matraci a celý stan i s matrací položit na běžnou postel, nebo jen na podlahu. Pro uživatele se tak oproti běžným zvyklostem každý večer mění jen dvě věci - před ulehnutím zapínají kompresor a poté zip stanu. Ráno je tomu přesně obráceně.

Kompresor je se stanem propojen hadicí, kterou je do něj vháněn vzduch se sníženým obsahem O2. Nakonci této hadice je hepafiltr, který zajistí, aby se do stanu nedostaly žádné nečistoty, prach, roztoči a jiné mikroorganismy, které se v místnostech běžně vyskytují. Zjednodušeně řečeno, aby byl přiváděný vzduch opravdu čistý. Další filtr má na svém nasávacím vstupu samotný kompresor. Ten je natolik tichý, že může být umístěn ve stejné místnosti jako stan, ve kterém spíte a natolik výkonný (vhání do stanu 90-120l vzduchu za minutu), že ve stanu mohou spát 2 osoby (kompresor i stan jsou na to konstruovány). Navíc je zvuk vydávaný kompresorem monotónní, takže si po chvíli na jeho slabé „vrčení“ zvyknete. Citliví jedinci, kterým by i tento slabý hluk činil problém mohou v pohodě kompresor umístit do jiné místnosti, přívodová hadice je dostatečně dlouhá.Pro kompresor ale také platí určitá pravidla – nesmí být umístěn poblíž tepelných zařízení nebo do extrémně chladného prostředí, velmi prašných místností, nesmí se zakrývat nasávací otvor kompresoru atd.. Všechna varování jsou podrobně popsána v návodu k použití, který je dodáván se samotným přístrojem.Kompresor je nejen dostatečně výkonný, ale i trvanlivý a v podstatě bezúdržbový o čemž svědčí i záruka na tři roky, případně 8 tisíc hodin provozu.

Konkrétní nadmořská výška, ve které chcete nocovat, se nastavuje přímo na kompresoru. Tu potom můžete uvnitř stanu kontrolovat elektronickým měřičem obsahu O2 ve vzduchu (nebývá to ale nutné, kompresor je velice přesný a naprosto spolehlivý). Celková bilance objemu vzduchu který je vháněn do stanu a který jde ven je vyrovnaná a hromadění CO2 není možné (odpověď na časté dotazy uživatelů), ve stanu je neustále čerstvý a velice čistý vzduch. Z varování, která se dočtete v návodu k zařízení zde uvádíme snad jen to nejdůležitější - hypoxický stan se nesmí používat po předchozím požití drog nebo jiných nebezpečných látek či léků a nadměrného množství alkoholu.Nejlepší účinnosti se dosahuje při každodenním spaní v kyslíkovém stanu, nicméně nic se nestane, když aplikaci některou noc vynecháte. I někteří špičkoví atleti v den, kdy absolvovali závod nebo extrémně těžký trénink, tuto noc ve stanu nespí (důvodem je urychlení regenerace po závodě) a vrátí se k ní až následující den. Ve stanu se dá spát až do samotné důležité soutěže nebo závodu, na který se připravujete, nicméně i tady část vrcholových sportovců stan opouští už 1-3 dny před samotnou soutěží, protože jsou dostatečně adaptováni, tudíž další přínos by byl zanedbatelný a dávají přednost „komfortnějšímu“ spaní v normálním prostředí, aby těsně před závodem nebyl jejich organismus ničím zatěžován.Výhody systému se začnou výrazněji projevovat po 3-4 týdnech spaní v kyslíkovém stanu a nejlepších výsledků se dosahuje po 4-6 týdnech. Naopak po celkovém vysazení systému začnou efekty po 3 týdnech postupně zanikat.

Na pobyt v prostředí se sníženým obsahem O2 je zapotřebí si zvykat postupně, zjednodušeně řečeno není možné si hned první den nastavit nadmořskou výšku 2750m nebo vyšší, která bude později bez problémů aplikovatelná.Docházelo by k hyperventilaci, zrychlenému dýchání a přehřívání organismu, kvalita spánku by byla velmi špatná (časté probouzení, problematické usínání) a i ráno byste byli velice unavení a asi se probudili s bolestí hlavy. Je to stejné, jako by horolezec chtěl zdolat vrchol bez postupné aklimatizace ve výškových táborech (samozřejmě bez kyslíkového přístroje). Atleti toto pravidlo často nedodržují a nadmořskou výšku zvyšují příliš rychle, což vede nejen ke zhoršení kvality jejich spánku, ale také ke značnému zpomalení regenerace po tréninku a následnému kumulování únavy.

Je vhodné začít na výšce přibližně 1850m n.m., kterou většina lidí bez problémů snáší a která obvykle nijak nenaruší kvalitu spánku. Po několika dnech v této výšce postupně zvýšíme až na 2450m n.m. a až poté, co se při této výšce cítíme pohodlně, spánek je naprosto bezproblémový a necítíme se nijak unaveni, přistoupíme ke zvýšení až na 2750m (15% O2 ve vzduchu, oproti 21% O2 ve vzduchu na hladině moře). Toto je hranice, při které většina sportovců dobře spí i regeneruje a přínos systému z hlediska výkonnosti už je značný. Samozřejmě je možné jít ještě výše, ale je to značně individuální a pokud to „přeženeme“, může se stát, že výhody plynoucí ze systému budou menší než problémy, které pocítíme - špatná kvalita spánku, nedostatečná regenerace, hromadění únavy.Nikdy však nepřekračujeme hranici 3800m n.m.! Vyjímkou jsou jen horolezci, kteří používají stan v rámci aklimatizace na vysokohorský výstup. Tam je ale prvotní aklimatizace na vysokou nadmořskou výšku, nikoliv snaha o zvýšení sportovní výkonnosti.Přípravu v hypoxickém stanu je samozřejmě možné a vhodné aplikovat opakovaně, několikrát do roka, v závislosti na plánovaných výkonnostních vrcholech a cílech.Spací maskaPro spací masku platí stejný princip a způsob použití jako pro stan. Výhodou je její snadná přenosnost a možnost aplikace hypoxického tréninku prakticky všude tam, kde by bylo složité stavět stan (krátkodobý pobyt v hotelech apod.).Na jeden generátor je možné napojit dvě masky současně, pokud ji používá jen jeden člověk, použije se speciální upouštěcí ventil, aby nebyl proud vzduchu do masky příliš silný. Spaní s maskou není první dny tak pohodlné jako spaní ve stanu, ve kterém je stejný komfort jako při běžném spaní, ale maska je vhodně konstruována a lze si na ni velice rychle zvyknout.